درباره سامانه رویدادهای دانش آموزی

سامانه جامع رویدادهای دانش آموزی با هدف اطلاع رسانی  به جامعه دانش آموزی در خصوص  رویدادهای برگزار شده، در حال برگزاری و رویدادهای برنامه ریزی شده آتی در کل کشور راه اندازی شده.

در تحقیقات انجام شده در این حوزه نتایج جالبی کسب شده که چکیده آن به این شرح می باشد.

92.68 درصد دانش آموزان در جریان برگزاری رویدادهای دانش آموزی قرار نمی­گیرند. و این فرصت استثنائی را از دست می­دهند.

86 درصد برگزار کنندگان رویدادها امکان اطلاع رسانی وسیع و گسترده در خصوص جامعه هدف را ندارند و لذا رویدادها با تعداد دانش آموزان اندکی برگزار میگردد، که این موضوع نه تنها امکان ارزیابی و نتیجه گیری را فراهم نمی آورد بلکه نمونه در نظر گرفته شده نیز نمیتواند به عنوان یک منبع مناسب برای کل کشور تصمیم سازی کند.

هیچ سامانه مرجع و هیچ سکوئی برای این گونه اطلاع رسانی در جستجوهای حرفه ای یافت نشده و بیشترین اطلاع رسانی از طریق سامانه شاد و یا سامانه های موازی، کانال های منطقه ای، استانی، شهری و … انجام میشود.

هزینه اطلاع رسانی از طریق رادیو و تلویزیون هم اقتصادی نمی باشد و سایر وب سایت های تبلیغاتی و … یا معتبر نبوده و یا جامه هدف را دنبال نمی کند.

سامانه جامع رویدادهای دانش آموزی (iran Student events) با دامنه www.irstev.ir    فعالیت خود را از بهمن ماه 1400 آغاز نمود.

گروهی از دانشگاهیان، مدرسین و متخصصین حوزه های آموزش و فناوری در شرکتی دانش بنیان سعی در برطرف نمودن این نقص و مطلع نمودن کلیه دانش آموزان ایران سربلند، ضمن برقراری عدالت آموزش و استفاده از همه ظرفیت های علمی برای همه دانش آموزان تا دوردست ها این امکان را برای محرومترین ها فراهم آورند.

امیدواریم به این ترتیب جامع آماری و علمی گسترده تری را در کلیه رویدادهای آتی هدف قرارداده تا بهترین تصمیم سازی را برای مسئولین آموزش کشور با آمار صحیح، منطقی، شفاف و بدور از هرگونه جهت گیری ارائه نمائیم.

از سوی دیگر تمامی دانش آموزان بتوانند در رویدادهای مختلف که به لطف کرونا به صورت مجازی برگزار میشود شرکت نموده و دانش و بینش خود را افزون نمایند. انشاالله

بهره مندی از سامانه رویدادهای دانش آموزی  طراحی شده در شرکت  مهندسی علم آوران کاسپین (دانش بنیان)  به شماره ثبت 456033 کاملا رایگان بوده و همه موسسات علمی آموزشی، مدارس و مناطق آموزش و پرورش میتوانند به صورت رایگان اطلاعات رویدادهای خود را در سامانه بارگزاری نموده و از آخرین اطلاعات ثبت نامی، آماری و … برخوردار شوند. شایان ذکر است امکان در اختیار گذاشتن پنل اختصاصی برای سازمان ها و موسسات آموزشی  مهیا می باشد و لذا در صورت هزینه دار بودن دوره با اعلام شماره حساب سازمانی متقاضیان میتوانند نسبت به واریز وجوه اعلامی  اقدام نمایند. مجموعه دانش بنیان علم آوران کاسپین (دانش بنیان) تحت حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هیچ گونه وجهی در خصوص ارائه خدمات دریافت نخواهد نمود.

دکتر منوچهر صادقیان
بنیانگذار استارت آپ های آموزشی

manouchehrsadeghian

عدالت آموزشی به معنای دسترسی یکسان و برابر همه به آموزش است. از لحاظ انسانی مقوله عدالت از موضوعات محوری ادیان الهی به شمار می‌آید. همه ما می‌دانیم رسیدن به عدالت فراگیر به عنوان یک شاخصه معیار اسلامی تنها با کمک سرمایه انسانی به‌دست خواهد آمد. عدالت آموزشی در ایران بر کودکان که سرمایه‌ انسانی اصلی کشورهستند متمرکز است و آموزش‌و‌پرورش گلوگاه عدالت تربیتی محسوب می‌شود.

 

عدالت آموزشی چیست؟

تعریف کشور‌های پیشرفته از عدالت آموزشی، دسترسی همگان به آموزش با کیفیت، عدالت آموزشی است.

« عدالت آموزشی ایجاد فرصت‌های لازم برای برخورداری تمام افراد لازم‌التّعلیم کشور از آموزش و پرورش با کیفیت و متناسب با استعداد‌ها و نیاز‌های فردی و اجتماعی است»

به گونه‌ای که از حق هیچ‌یک به نفع دیگری استفاده نشود. این یک تعریف استاندارد از عدالت آموزشی است.

 

آموزش با کیفیت

آموزش با کیفیت، زمانی حاصل می‌شود که عدالت آموزشی در ایران به درستی اجرا شود و هر دانش‌آموز در هر جا فرصتی برابر برای یادگیری و پیشرفت داشته باشد و در محیط آموزشی ‌او عناصر چهارگانه‌ی کیفیت معلم، کیفیت همکلاسی‌ها، کیفیت منابع یادگیری و شرایط تراکم کلاس به شکلی مطلوب فراهم شده باشد.

چرا عدالت آموزشی به طور کامل عملی نمی شود؟

آیا در منطقه مرز نشین، دانش‌آموز بعد از حضور در مدرسه به کالا‌های فرهنگی و بسته‌های فرهنگی و هنری مانند کتابخانه، فرهنگسرا، سینما، تئاتر، نمایش عروسکی و … دسترسی دارد؟ آیا در نیمکت او دانش‌آموزان با طبقات اجتماعی مختلف حضور دارند؟

آیا امکان یادگیری از طریق هم سالان در همه جا وجود دارد؟ آیا وجود ۱۰۰ مدرسه عشایری تک دانش‌آموزی عدالت آموزشی است یا باید تراکم دانش‌آموزی  15نفری ایجاد شود تا دانش‌آموزان با همسالان خود آموزش ببینند؟  آیا تاکنون برای یک اردوی زیارتی یا سیاحتی و یا علمی  از روستای خود دور شده است؟

یا اینکه از این دانش‌آموزان به دلیل فقر اقتصادی، نگذراندن دوره پیش دبستانی، کم سوادی یا بی سوادی والدین، دور بودن مدرسه از محل سکونت و مشکلات تردد و… نمی‌شود انتظار داشت که مانند دانش‌آموزان مرفه‌نشین فلان مدرسه پایتخت به یک اندازه در یادگیری موفق باشد، در عین حالی که همزمان با دیگر دانش‌آموزان کشور اول مهر را آغاز کرده است و در پوشش ۹۷ درصدی لازم التعلیمان کشور او سهم یکسان دارد. وقتی که برای آموزش در دورترین نقاط محروم سرباز معلم فرستاده می‌شود آیا عدالت آموزشی در ایران به معنای استاندارد آن تحقق پیدا کرده است؟‌

edalatamozeshi

در یک کلام باید عوامل موثر بر آموزش یعنی معلم، همسالان، منابع یادگیری متنوع و تجهیزات و امکانات و هر آنچه که در یک واحد آموزشی فراهم آورده‌ایم را به صورت یکسان و متوازن برای همه دانش‌آموزان توزیع کرد، در این صورت فرقی ندارد که این دانش‌آموز روستایی و عشایری است یا شهری ، دوزبانه است یا مرزنشین، در حاشیه شهر ساکن است یا در شمال تهران باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد.
یکی از این ظرفیت‌های آموزشی برای تنوع قومی، زبانی، فرهنگی و حتی عشایری ایجاد بستر های مناسب و دسترسی آسان به امکانات و اطلاعات آموزشی می باشد.

 

آینده ای روشن با محقق شدن عدالت آموزشی

عدالت آموزشي در ایران از اصولي است كه در برنامه‌های آموزش و پرورش بر اجرای اين اصل تاكيد زیادی شده است. عدالت آموزشی آرزو و اميدی است با محقق شدنش می‌تواند آینده روشنی برای فرزندان کشورمان به ارمغان آورد. به امید آن که هر کودکی از هر قشر جامعه، بتواند شانس ساختن یک زندگی خوب برای خود را داشته باشد.