پیشگفتار
محیطی که در آن زندگی می کنیم، خانه ماست. خداوند، با قراردادن منابع طبیعی متنوع در محیط زندگی ما، زمینه معیشت و رفاه را برای همه انسانها فراهم نموده تا با استفاده از خرد خود به نحو شایسته از آن بهره برداری نمایند و در آرامش زندگی نمایند. باران، باد، خاک و آتش همه و همه در خدمت انسان و موجودات زنده هستند و به قول شاعر گرانقدر سعدی بزرگ:
ابرو باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری

بهره برداری از منابع خدادای مستلزم برخورداری از دانش روز علوم زمین و فنون وابسته است و این مهم نیز زمانی محقق خواهد شد که دانش آموزان و دانش پژوهان علاقمند و با انگیزه در این مسیر، با عشق بیاموزند و آزموده شوند.
شناخت دقیق، دانشورانه و چند بعدی زمین از جمله اصولی است که باید در زندگی به عنوان اولویت ویژه مورد توجه قرار گیرد هرچند در جای جای این کره خاکی شوربختانه در دهه های اخیر، بشر آسیب های جدی به محیط زیست خانه خود وارد نموده که جبران آن ناممکن است. تنها با گشترش دانش فنی و افزایش سطح آکاهی های عمومی و اقدامات فرهنگی است که می توان از توسعه آسیبهای محیطی پیشگیری نمود.

سرزمین پهناور ایران دارای ویژگی های زمینشناسی و محیط زیستی ارزشمند و منحصر به فردی است که افزون بر برخورداری از چهار فصل، از منابع طبیعی متنوعی برخوردار است و نیازمند پرورش منابع انسانی کارآمد، دانش آموخته و علاقمندی می باشد که بتوانند در آینده در مدیریت منابع طبیعی کشور نقش آفرین باشند.
باور داریم که شیوه های آموزشی، بازار کار و مدیریت مهارت های بایسته باید به گونه ای باشد تا هر ساله بر علاقمندان تحصیل به علوم زمین و محیط زیست در کشور افزایش یابد چرا که تنها و تنها بخش معدن، زمین شناسی، کشاورزی و محیط زیست به تنهایی قادر است زمینه اشتغال را برای جوانان این مرز و بوم فراهم نماید. از سوی دیگر توجه علمی به این زمینه می تواند کشور را از هدر رفت منابع طبیعی نجات دهد و در مدیریت کارآمد آن یاری نماید.

توصیه های مقام معظم رهبری در توسعه اقتصاد غیر نفتی و توجه به بخش معدن سبب شد دبیرخانه رویدادهای دانشآموزی، معدن و صنایع معدنی استان تهران زیر نظر بیناد نخبگان کشور موضوع آینده پژوهشی منابع انسانی مورد نیاز این بخش را به درستی وارسی نموده که نتایج شگفت انگیزی به دست آمد.
شوربختانه باید گفت که سالیانه درصد قابل توجهی از زمین شناسان؛ مهندسین معدن و صنایع معدنی از کشور مهاجرت نموده و از سوی دیگر کاستی های آموزشی و عدم انگیزه بخشی های لازم سبب شده تا علاقمندان تحصیل در این رشتهها کاهش یابند تا جایی که در آینده نه چندان دور کشور با بحران منابع انسانی مورد نیاز در رخش زمین شناسی و معدن و صنایع وابسته خواهد شد.

کمبود منابع انسانی و نیروهای کارآمد در بخش مدیریت مخاطرات طبیعی به منظور کاهش آثار زیانبار این گونه رویدادهای طبیعی از دیگر موضوعاتی است که نیازمند توجه جدی است. حفاظت از محیط زیست و تربیت مدیران اثربخش و کارشناسانی دارد که از هم اکنون سرمایه های میان نسلی را به درستی حفاظت کنند.
با توجه به جستارها و حقایق بیان شده، بنیاد نخبگان استان تهران بر آن شد تا موضوع نخبه پروری دانش آموزی در بخش آموزش های علوم زمین و محیط زیست را در دستور کار قرار دهد و با برگزاری جشنواره دانش آموزی در این زمینه، بسترهای انگیزه بخش برای جذب استعدادهای علاقمند به علوم یاد شده را ایجاد نماید. اجرای این مهم نیازمند حمایت اساتید مجربی است که ضمن داشتن دانش کافی در زمینه های علمی، آموزشی و پزوهشی از پیشینه مدیریتی کافی برخوردار باشند.
دبیرخانه رویدادهای دانشآموزی، معدن و صنایع معدنی با حمایت زیست بوم هوشمند علوم زمین و اکتشافات معدنی( زیماکان) وابسته به هلدینگ دانش بنیان علم اوران کاسپین با برخورداری از اساتید باتجربه برآن شد تا بنیاد نخبگان استان تهران را در اجرای این رویداد دانش آموزی یاری نماید و با اجرای جشنواره دانش آموزی، نسبت به ایجاد زمینه حضور علاقمندان، راهکارهای لازم برای حمایت، هدایت و پشتیبانی علمی و معنوی استعدادهای کشور را فراهم نماید. امید است نونهالام و امیدان آینده این مرز و بوم با استقبال از این اقدام ارزشمند و رویداد تاریخی، بنیاد نخبگان را همراهی نمایند.
هدف:
هدف از اجرای جشنواره دانش آموزی، ایجاد زمینه لازم برای حضور استعدادهای علاقمند به علوم زمین و محیط زیست در اقصی نقاط کشور به ویژه مناطق محروم و برنامه ریزی های بایسته برای پرورش، حمایت، هدایت، پشتیبانی و تقویت علمی و انگیزشی برای دانش اندوزی و تحصیل برگزیدگان علاقمند در رشته های علوم زمین، معدن، صنایع معدنی، مخاطرات طبیعی و محیط زیست می باشد. بنیاد نخبگان بر آن است تا ضمن هدایت استعدادهای نوجوان، بستر مناسبی برای تربیت و پرورش پژوهشگران و دانشمندان و مدیران آینده کشور را ترسیم نماید.
مخاطبین:
مخاطبین این جشنواره، دانش آموزان سه ساله دوم مقطع ابتدایی ( پایه های چهارم، پنجم و ششم) و همه پایه های مقاطع متوسطه (شامل پایه های هفتم تا دوازدهم) در همه رشتهها و در تمام دبیرستانهای سرتاسر کشور می باشند. دانش آموزان شرکت کننده باید در مهرماه 1403 در یکی از مقاطع تحصیلی مورد نظر، مشغول به تحصیل باشند.
محورهای انتخابی جشنواره:
دانش آموزان شرکت کننده می توانند در همه محورهای اعلام شده همایش به طور همزمان شرکت کنند و محدودیتی برای انتخاب یک یا چند محور همزمان وجود ندارد ولی منتخبین جشنوراه، در یک موضوع از محورهای اعلام شده و به تشخیص هیأت داوران و امتیازات کسب شده، برگزیده خواهند شد.
داوران جشنواره:
داوران جشنواره پس از اعلام فراخوان عمومی بر اساس شاخص های اعلام شده و با نظر دبیرخانه رویدادهای دانشآموزی، معدن و صنایع معدنی و تأیید بنیاد نخبگان استان تهران، برای هر موضوع انتخاب خواهند شد.
محورهای جشنواره:
علوم زمین
کانی شناسی، سنگ شناسی، فسیل شناسی، عوارض زمین( گسلش، چین خوردگی، گنبدهای نمکی، دشت، کوهستان، جلگه، تپه، چشمه های معدنی، غار، جزیره، فلات، دره، بیابان، آبرفت، باتلاق، کویر، پلایا، رودخانه، فرسایش فیزیکی و شیمیایی و …)
محیط زیست
آلودگی هوا، آلودگی آب، آلودگی خاک، آلودگی های نفتی، آلودگی های ساحلی، آلودگیهای دریا و رودخانه، آلودگی های محیطی جنگل، مراتع، محیط زندگی، انرژی ها نو و تجدید پذیر، آلودگی های معدنی و …
مخاطرات طبیعی
زمین لرزه، سیل، گسلش فعال، زمین نشست، زمین لغزش، آتشفشان، خشکیدگی قنوات، توفان، ریزگردها و گردو غبار،
عکاسی روایی
عکاسی روایی یا داستانی، نوعی از عکاسی است كه جنبه روایت گري دارد و به منظور » ایجاد زمینه برای بروز تفکر خالق، تقویت قدرت مشاهده و بیان مسأله و توجه ویژه به بیان ویژگی های موضوعی که از آن عکس تهیه شده است، دنبال می شود. استفاده از این روش به عنوان زبانی برای بیان مسائل محیط زیستی، ایجاد حساسیت و توجه به محیط زیست ، ارائه راهکارهای خالق جهت رفع مشکل و در قالب داستان یا سناریو، به صورت مجموعه عکس ارائه می گردد. این فرصت، بستری مناسب برای تحریک انگیزه های دانش آموزان عزیز برای علاقمند شدن به علوم زمین، معدن، صنایع معدنی و محیط زیست است. دانش آموزان علاقمند در انتخاب موضوع و تهیه عکس و روایتگری آن، در جستجوی مطالبی خواهند بود که می تواند دریچه ای نو در فهم علوم زمین برای آنان ایجاد نماید.
دانش آموزانی که قصد شرکت در جشنواره را دارند، می توانند در باره هر سه محور یاد شده عکس تهیه نمایند ولی لازم است که برای هر عکس حداقل 300 کلمه و حداکثر 1000 کلمه در قالب شاخص هایی که خواسته شده توضیح دهند.
شاخص هایی که در ارسال عکس و یا نمونه باید رعایت شوند:
1- عکسهای ارسالی باید با به صورت JPG یا JPEG ، فرمت رنگی Adobe RGB و dpi120 و ابعاد حداقل 1920px تا حداکثر 3000px باشد. تصاویر صرفا از طریق سامانه دبیرخانه رویدادهای دانش آموزی www.irstev.ir ارسال شود. از پذیرش فیزیکی پرینت عکس ها معذوریم.
2- لطفا از واترمارک گذاشتن بر روی تصاویر پرهیز نمایید.
3- تصاویر ارسالی میتوانند دارای یک یا چند سناریو باشند.
4- هر فرد میتواند حداکثر 10 عکس را برای شرکت در جشنواره ارسال نماید.
5- عکس های ارسال شده توسط هوش مصنوعی اسکن و کنترل خواهد شد. لذا عکس ها نباید از اینترنت و یا سایر منابع دیگر تهیه و یا کپی شده باشد.
6- عکس های گرفته شده باید جدید و مربوط به سال 1403 باشند.
7- عکس های گرفته شده باید به گونه ای تهیه شوند که تاریخ تهیه عکس در گوشه عکس به طور خودکار ثبت شده باشد.
8- عکس ها به هیچ عنوان نباید نورپردازی، فیلتر و یا اصلاح نرم افزاری از قبیل فتو شاپ یا هر نرم افزار دیگری شده باشند.
9- توضیحات عکس ها، شامل اهمیت موضوع عکس، دلیل انتخاب موضوع، محدوده جغرافیائی، عارضه و یا نمونه می باشد. توضیحات روایت شده بایستی به صورت تایپ شده با هر فونتی در نرم افزار ورد تهیه و از طریق وب سایت دبیرخانه رویدادهای دانش آموزی www.irstev.ir ارسال گردد.
10- همه نمونه کانیها، سنگها و سنگواره ها باید روی یک صندلی که با پارچه مشکی بدون چروکیدگی پوشیده شده باشد تهیه شود. برای هر نمونه باید چهار عکس فرستاده شود. 3 عکس از سه طرف نمونه و یک عکس از بالا باید گرفته شود. سعی کنید همگام عکس گرفتن دوربین در فاصله 30 سانتی متری از نمونه و عمود بر آن باشد. به منظور آگاهی از مقیاس نمونه ها لازم است یک عدد خودکار بیک آبی در کنار آن گذاشته شود و سپس عکس تهیه گردد. لطفا به منظور یکدست بودن همه عکسها، به توصیه های گفته شده دقت شود. (به نمونه عکس های گذاشته شده در وب سایت توجه فرمایید)
